Etnometodoloji Belirtileri ve Tedavisi
12 Temmuz 2024

Etnometodoloji Belirtileri ve Tedavisi

Etnometodoloji

Etnometodoloji, toplumsal düzenin gerçekte var olmadığını, ancak insanların bir düzen algıladıkları için toplumsal düzenin varmış gibi göründüğünü savunan bir sosyolojik yaklaşımdır. Bu, toplumun üyeleri tarafından yaratılan kullanışlı bir kurgudan ibarettir. Etnometodoloji, diğer sosyolojik yaklaşımlara göre daha yeni bir perspektif sunar. İnsanların gerçeklik duygularını nasıl yarattıklarını, sürdürdüklerini ve değiştirdiklerini açıklamaya yardımcı olan kavramlar ve ilkeler geliştirilmiştir. Etnometodoloji, Alfred Schutz ve Talcott Parsons'un çalışmalarına dayanarak geliştirilmiş ve fenomenolojik düşüncelerin araştırmalara uygulanmasını içeren bir yaklaşımdır. Bu yöntem, kişilerin sıradan günlük yaşamda kullandıkları yöntemlerle toplumsal düzeni yarattıkları varsayımına dayanır ve bu yöntemleri inceleyerek insanların toplumsal düzenlerini ve günlük yaşamlarının ilk anda görülmeyen kurallarını nasıl anlamlandırıp ürettiklerini ortaya çıkarır.

Garfinkel ve diğer etnometodologlara göre, kişilerin içinde bulundukları ve yaşamlarını sürdürdükleri dünyayı anlamlandırmak ve yaratmak için kullandıkları temel araçlar dil ve konuşma etkinliğidir. Etnometodolojinin en temel kavramları arasında Garfinkel'in çalışmaları, belgeleme yöntemi, dizinsellik, anlamın bağlam-gönderimliliği ve refleksivite önemli bir yere sahiptir.

Üyelerin Yöntemleri: 'Belgeleme Yöntemi'

Belgeleme yöntemi, Garfinkel'in Mannheim'den ödünç aldığı bir kavramdır. Temelde var olan kalıpların 'belgesi' olarak belirli bir görüntü gibi davranır; bu görüntü, temelde bulunan kalıbın adına, onun varlığını ya da var olduğunu kanıtlamak için kullanılır. Daha açık bir ifadeyle tanımlayacak olursak, kişilerin günlük yaşamlarında karşılaştıkları söz ve bilgilerini, hareketlerini ve belirli özelliklerini ayıklayıp bu özelliklerin altta yatan bir kalıbın kanıtı olarak görmeleri anlamına gelir. Kendi bireysel belgelerinden yararlanarak bu kalıpları elde ederler ve bu kalıpları yorumlarlar.

Örneğin, aynı apartmanda oturduğunuz komşunuzun iyi biri olup olmadığını anlamanız için iyi bir komşunun özellikleri ile ilgili sağduyuya dayalı kendi içsel teoriniz olabilir. Eğer komşunuz gürültü yapmayan ve komşularına yardımcı olan bir yapıda ise, bu özellikleri sebebiyle bu kişinin iyi bir komşu olduğunu düşünebilirsiniz. Apartmanınıza yeni bir komşunuz geldiğinde de yeni komşunuzu bu özelliklere göre değerlendirir ve iyi bir komşu olup olmadığı hakkında yorum yaparsınız. Bu örnek ile kalıbı yaratmak için kullandığınız özellikler ve kalıbın kendisi birbirlerini güçlendirmiş olur.

Etnometodolojik Çalışmalara Örnekler

Etnometodologlar, karakollar, aileler, okullar, siyasi kuruluşlar, hastaneler, adliyeler, bürokratik örgütler, doktor-hasta ilişkileri, ıslahevleri, öğretmen eğitim programları, cadı avı ritüelleri gibi birbirinden farklı ve çeşitli toplumsal ortamlarda çalışmalar yapmışlardır.

Michael Lynch: Bir araştırma laboratuvarını incelediği çalışmasında, diğer araştırmacıların etkinliklerini nasıl bilimsel etkinlikler olarak gerçekleştirdiklerini ve bilimin gerçeklerinin araştırmacıların günlük hayattaki yaşam etkinlikleri aracılığıyla nasıl toplumsal olarak oluştuğunu ortaya koymaya çalışmıştır.

D. H. Zimmerman: Bürokratik örgütlerdeki kurallar ile ilgili çalışmalar yapmıştır. Kuralların davranışları yönetmediğini, aksine kişilerin bu kuralları kendi etkinliklerini açıklamak ve tamamlamak için kullandıklarını ve kişilerin yapmış oldukları bazı etkinlikleri kuralların ihlal ettiğini gerektirse bile bu durumu kurala gönderme yaparak meşrulaştırmaya çalıştıklarını göstermiştir.

Aaron Cicourel: Schegloff iletişimsel eylemler üzerinde çalışmış, konuşma üzerinde çeşitli analizler yapmış ve daha sonrasında ise konuşma analizi olarak bilinen alanın gelişmesinde oldukça etkili olmuştur. Suç davranışının, resmi istatistiklerin kesin bir yansıması olmaktan ziyade, bu gerçekleri ve rakamları toplayan, yorumlayan görevlilerin, özellikle de polislerin yaptıkları yorumların ve etkinliklerinin bir yansıması olduğunu göstermiştir.

Etnometodolojiye Getirilen Başlıca Eleştiriler

  • Etnometodoloji, kendi yaklaşımı açısından eleştirilmiş; eğer ileri sürdükleri gibi sosyal bilimcilerin yaşam hakkındaki betimlemeleri sıradan insanların yapmış olduğu betimlemelerden daha iyi değilse, etnometodolojik bir çalışma yapmanın anlamsız olacağını ileri sürmüşlerdir.
  • Çok küçük toplumsal süreçler ile ilgilendikleri için 'önemsiz' gördükleri konulara odaklanmakla eleştirilmişlerdir. Betimleme yapmak dışında ilerleyememekle ve büyük teoriler geliştirememekle, aynı zamanda dar bir çevreye hitap etmekle ve sosyoloji tarafından kabul görmeye çalışmakla eleştirilmişlerdir.
  • Toplumsal yaşamı sadece bireysel günlük yaşam etkinliklerinden oluşan bir şekilde ele aldıkları için işsizlik, savaş gibi dış etkenleri, diğer bir deyişle toplumda var olan gücün dağılımıyla ilişkili olan olguları dikkate almadıkları için eleştirilmişlerdir.
  • İnsanların neden belirli bir şekilde davrandıklarına ilişkin araştırmalar yapmadıkları için ve insanları sanki hiçbir istekleri, duyguları ve amaçları olmayan varlıklar olarak gösterdikleri için eleştirilmişlerdir.

Sizden Gelen Sorular / Yorumlar

soru

Secahat

12 Temmuz 2024 Cuma

Toplumsal düzenin gerçekte var olmadığı ve sadece algılandığı için varmış gibi göründüğünü düşünmek, günlük yaşamımızın anlamını nasıl etkiler? Garfinkel'in belgeleme yöntemini kullanarak, bir kişinin iyi bir komşu olup olmadığını değerlendirmek gerçekten objektif bir yöntem midir, yoksa bu sadece bizim ön yargı ve beklentilerimize mi dayanır? Michael Lynch'in laboratuvar çalışması gibi, günlük yaşamımızda gerçekleri nasıl toplumsal olarak oluşturduğumuzu fark etmek mümkün mü?

Cevap yaz
1. Cevap
cevap

Admin

Merhaba Secahat,

Yorumunuz oldukça derin ve düşündürücü. Toplumsal düzenin algısal bir fenomen olduğu düşüncesi, günlük yaşamımızın anlamını ciddi şekilde etkileyebilir. Eğer toplumsal normların ve düzenin yalnızca algılarımızın bir ürünü olduğunu kabul edersek, bu durum bireylerin kendi davranışlarını ve etkileşimlerini yeniden değerlendirmesine neden olabilir. Bu perspektif, insanların kendi eylemlerinin ve toplum içindeki rollerinin daha bilinçli farkına varmalarını sağlayabilir.

Garfinkel'in belgeleme yöntemiyle bir kişinin iyi bir komşu olup olmadığını değerlendirmek ise, tamamen objektif bir yöntem olmayabilir. Çünkü bu değerlendirme, büyük ölçüde bireylerin kendi ön yargılarına ve beklentilerine dayanır. Yani, bir kişinin iyi bir komşu olup olmadığı konusundaki yargımız, kendi toplumsal normlarımız ve değerlerimiz tarafından şekillenir.

Michael Lynch'in laboratuvar çalışması gibi, günlük yaşamda gerçekleri nasıl toplumsal olarak oluşturduğumuzu fark etmek elbette mümkündür. Ancak bu, dikkatli bir gözlem ve eleştirel düşünme gerektirir. Kendi toplumsal etkileşimlerimizi ve bu etkileşimlerin nasıl şekillendiğini analiz ederek, toplumsal gerçekliklerin nasıl inşa edildiğini daha iyi anlayabiliriz.

Sevgiler,

Soru Sor / Yorum Yap

şifre

Çok Okunanlar

Sevmek Nedir? ve Hastalığı

Sevmek Nedir? ve Hastalığı

Travma Belirtileri ve Tedavisi

Travma Belirtileri ve Tedavisi

Uykusuzluk Nedenleri ve Tedavisi

Uykusuzluk Nedenleri ve Tedavisi

Haber Bülteni

Popüler İçerik

Stres Belirtileri ve Tedavisi

Stres Belirtileri ve Tedavisi

Şizoid Kişilik Bozukluğu Belirtileri ve Tedavisi

Şizoid Kişilik Bozukluğu Belirtileri ve Tedavisi

Paranoid Şizofreni Belirtileri ve Tedavisi

Paranoid Şizofreni Belirtileri ve Tedavisi

Kronik Şizofreni Belirtileri ve Tedavisi

Kronik Şizofreni Belirtileri ve Tedavisi

Psikolog Nedir ve Görevleri Nelerdir?

Psikolog Nedir ve Görevleri Nelerdir?

Güncel

Duygudurum Bozuklukları Belirtileri ve Tedavisi

Duygudurum Bozuklukları Belirtileri ve Tedavisi

Güncel

Obsesif Ne Demek?

Obsesif Ne Demek?

Güncel

Algıda Seçicilik Belirtileri ve Tedavisi

Algıda Seçicilik Belirtileri ve Tedavisi